Psihologul răspunde

Psihologul răspunde

Cum pregătim copilul - și mai ales părinţii - pentru grădinița?

Experiența ne-a demonstrat faptul că debutul în grădiniță este mai greu de suportat pentru mămici (ba uneori tătici!) decât pentru copil. Este momentul apocaliptic al "marii despărțiri"! Majoritatea mămicilor vin la grădiniță și cu lacrimi în ochi ne spun cum până atunci ele au fost singurul tovarăș al copilului, uneori cu prezenta sporadică a tatălui, a bunicilor sau a unei rude apropiate. Nimic mai normal decât asta, ne spunem  în gând, lăsăm copilul deoparte și începem strategia de "îmbărbătare" a mamei...

Așadar, dragi părinţi, în momentul în care vă hotărâți să înscrieți copilul la grădiniță, trebuie să începeți să pregătiți step-by-step copilul. Chiar dacă aveți impresia că micuții nu conștientizează, trebuie să începeți din timp să îi familiarizați cu ideea că va merge la grădiniță. Majoritatea părinţilor o înfăţișează ca pe un loc extraordinar, cu copii prietenoși și multe jucării. Ajuns la grădiniță însă, copilul nu este deloc fericit. Prea multă lume cu care trebuie să împartă jucăriile. Se știe că din punct de vedere psihologic, copilul învaţă să se joace cu un adult, apoi alături de alt copil (în paralel) dar cu jucării diferite și abia în final împreună cu alt copil cu aceeași jucărie. Prin urmare..... nici prin gând nu îi trece sa împartă cu altcineva jucăria! În consecință……nu vă impacientați dacă la început copilul dumneavoastră se va juca tot singur la grădiniță!

Un alt lucru pe care trebuie să îl repetați copiilor, ori de cate ori plecați undeva (la serviciu, la cumpărături) este faptul ca mama/ tata se întoarce. Copiii nu au noțiunea timpului, degeaba le spuneți că vă întoarceți după amiază, după două ore. Important este ca ei să fie siguri ca după un timp, părinţii sunt iarăși cu ei. Indiferent de vârsta copilului, părintele trebuie să îi repete : "Ai văzut că m-am întors ? Am promis că mă întorc! M-am ținut de promisiune și mă voi ţine întotdeauna!"

Pentru a "atenua" dependenţa de părinţi a copilului, specialiștii îi sfătuiesc să meargă împreuna cu cel mic la un loc de joacă unde să încerce să îl lase mai mult în compania altor copii. Trecerea este treptată, inițial se va întoarce mereu să va vadă în preajmă, după aceea se va îndrepta mai mult spre obiectele din locul de joacă și către ceilalți copii.

În momentul în care părinţii aleg grădinița noastră, noi îi încurajăm ca în prima săptămână să stea câte un pic, în prima parte a zilei, împreună cu copilul, în sala de grupă. În acest fel, acomodarea se face treptat. Mediul este nou, dar rămâne măcar un " personaj familiar" in preajmă. Durata șederii în clasă a părintelui este mai mică pe fiecare zi care trece. Nu recomandăm părinţilor să iasă din clasă și să se întoarcă dacă cel mic începe să plângă. Copilul va specula slăbiciunea părintelui și va începe " șantajul sentimental ". Este recomandabil ca părintele să fie acela care să îl îndrepte pe micuț către educatoare : " Uite, du-te și arată educatoarei ce jucărie ai/ ce ai desenat, etc. ! ".

Un alt element " ajutător" pe care îl cerem părinților să aducă de acasă jucăria preferată a copilului, obiectul cu care doarme, stă la masă, etc.

Nu uitați să comunicați educatoarei obiceiurile alimentare ale copilului și programul de somn (în cazul în care optați pentru un program mai lung). În ceea ce privește alergiile, anumite probleme, etc., acestea sunt precizate de la bun început într-o secțiune specială din contractul încheiat între părinți și grădiniță.

În prima perioadă, copilul va plânge după plecarea părintelui și mai ales în momentele cheie ale zilei: la masă, la somn, etc. Cât timp plâng ? O zi ? Două ? O săptămână ? Aceasta este o întrebare foarte frecventă din partea părinţilor. Perioada de acomodare este în funcție de multe variabile: puterea de adaptare a copilului (dar și a părintelui) cu noua stare a lucrurilor, mediul grădiniței, abilitatea educatoarei, etc. Mai devreme sau mai târziu copilul trebuie integrat în colectivitate așa că……pull yourself together and ……come along!



Dacă un copil poartă pampers, poate veni la grădiniță?

Bineînțeles! De aceea există două persoane responsabile de fiecare grupă: o educatoare care desfășoară procesul educativ și o îngrijitoare care are, printre alte responsabilităţi, și pe aceea de a schimba scutece, de a supraveghea copii la baie, pe olițe, etc. 



Primele zile in grădiniță

Debutul în grădiniță este un moment foarte important, întrucât se poate declanșa imediat la copil sentimentul abandonului de către cei apropiați. Acesta este începutul parteneriatului dintre grădiniţă şi familie.

Există păreri contradictorii referitoare la primele zile în grădinița. După unii specialiști, este bine ca membrii familiei să fie încurajați să stea împreună cu cei mici la grădiniţă, până când copiii se adaptează noului mediu. După alții, este recomandabil ca micuții sa fie lăsați să se acomodeze singuri cu grădinița, de la bun început. Acest lucru se poate face treptat, prin prelungirea programului în fiecare zi cu câte o oră.



Analizele necesare la înscrierea în grădiniță sunt:

  • aviz epidemiologic pentru (re)intrare în colectivitate cu vaccinările la zi al copilului
  • adeverință medicală pentru înscrierea în colectivitate conform prevederilor Ordinului comun nr.1002 MS/5057 MECȘ/2015


Ce trebuie sa aibă copilul în săculeţ?

Lucrurile necesare copilului în grădiniță:
  • hăinuţe de schimb / pijama,
  • încălţăminte ușoară de interior ( de preferat cu talpa antiderapantă),
  • cană / biberon preferat pentru apă,
  • dacă se dorește utilizarea unui anumit tip de cremă pentru iritații,
  • prosopel,
  • opțional dacă există vreun obiect / jucărie de care este atașat ( mai ales la somn este foarte util).


Ce se întâmplă când copilul plânge în perioada de acomodare?

Copiii plâng mai des în perioada de acomodare la grădiniță. Vom încerca să-i liniștim aducându-le aproape obiectele familiare și asigurându-le blândețea și siguranța celor în grija cărora se află. În orice caz, puteți observa procesul de adaptare și modul în care ne comportăm cu copiii cu ajutorul sistemului de supraveghere on line. În momentul în care copilul nu poate fi liniștit iar dumneavoastră nu sunteți în preajma calculatorului să observați acest lucru, vă contactăm pentru a stabili ce este de făcut.



Pot copiii să își aducă jucării de acasă la grădiniță?

În perioada de acomodare, noi chiar recomandăm părinţilor să le aducă celor mici așa-numitele "jucării de alinare". Aceasta pentru ca adaptarea la noul mediu, cel al grădiniței, trebuie să aibă loc treptat. Pe parcurs sunt descurajate (în complicitate cu părinţii ) intenţiile copilului de aduce la grădiniță tot felul de obiecte. Acestea se pot pierde, strica sau deveni un real "măr al discordiei" râvnit de toți copiii.



Cum se face trecerea de la pampers la oliţă?

Bineînțeles că la grupele mici nu toți copiii au renunţat la pampers.
În cadrul grădiniței derulăm “Programul oliţa” . Încercăm să respectăm niște ore fixe de mers la olițe, astfel încât să creăm copiilor o rutină: înainte de masa de dimineață, înainte de somn, la trezirea din somn, etc. “Programul olița” se desfășoară “în complicitate” cu părinţii care trebuie să respecte și ei același “ritual” pe timp de weekend. Copiii nu sunt obligați să stea pe olițe, dar sunt încurajați și recompensați. Bineînțeles că atât la grădiniță cât și acasă suntem consecvenți și în sistemul de recompensare. “Happy face-uri” și aplauze pentru orice realizare la oliță!!!



Care sunt metodele prin care disciplinăm copiii?

În orice caz nu sunt aplicate la grădiniță metode coercitive. Nici nu avem cum de altfel. Avem camere de supraveghere peste tot. Metoda aplicată la noi este bine cunoscută metoda “time out”. Nimic nu este mai supărător pentru copil decât să nu participe timp de cinci minute la activitatea alături de colegii săi.

Este foarte important să fim consecvenți, educatori și părinți în sistemul de recompensare și pedepsire. Trebuie să fie foarte clar pentru copil că nu este reprobat el ca persoană ci boacăna pe care a făcut-o. Nu trebuie nici un moment să asocieze pedeapsa cu o persoană anume.



Ce să mai vizităm? Unde să facem excursii?

Activitățile extracurriculare sunt foarte importante întrucât sunt complementare activităților obligatorii desfășurate în cadrul grădiniței. Tipuri de activități extra curriculare sunt: plimbările, excursiile, taberele, spectacolele, concursurile.

Suntem oricând deschiși sugestiilor referitoare la locuri interesante de văzut de către copii, spectacole de teatru, balet pentru copii, concursuri sportive, parcuri de distracții, etc. Vă rugam să nu ezitați să ne propuneți!



Cum sunt informați părinții asupra evoluției copilului?

In fiecare zi, părinții primesc un raport al activității zilnice si în fiecare luni, meniul pentru săptămâna respectivă, pe adresa de e-mail. În raportul activității zilnice sunt prezentate detaliat toate activitățile pe care le desfășurăm cu copiii: activitățile de dezvoltare ale limbajului, activitățile logico matematice, activitățile de cunoaștere ale mediului, activitățile muzicale, etc.

Tot la acest raport, sunt atașate poeziile, cântecele, vocabularul pentru limbile străine din ziua respectivă. În acest mod, părintele află în permanenţă ce învaţă copilul lui la grădiniță, poate verifica acasă poezioarele, cântecele și poate da un feed back educatoarei. Tot personalul din Grădinițele „Trei Ursuleți” este foarte deschis comunicării permanente cu părinţii.

La începutul fiecărui an școlar, are loc evaluarea inițială a copiilor și ședința de început cu părinţii. Fiecare educatoare prezintă părinților Planificarea Anuala, Semestriala, obiectivele pe fiecare domeniu de activitate (ce trebuie să știe copilul, în funcție de grupa de vârsta la care este) până la sfârșitul anului școlar. De exemplu: la Dezvoltarea Limbajului copilul trebuie să folosească în mod corect formele de singular și plural, să facă acordul între subiect și predicat, la Matematică: să numere în concentrul 1-5, să identifice corespondența între cifra și mulțimea cu un anume număr de elemente, etc. În acest fel, încă de la începutul anului, părinții au foarte clar imaginea de ansamblu a conținutului învățării pentru grupa de vârstă a copilului lor. La sfârșitul anului școlar are loc evaluarea finala.

Toate lucrările copiilor, fișele de lucru, sunt păstrate în dosare speciale pentru fiecare copil. Acestea sunt prezentate la consilierea cu părinții, dar sunt înmânate părinţilor abia la sfârșitul anului școlar.

Meniul săptămânal îl trimitem în același scop: părinţii știu ce meniu are copilul la grădiniță, nu repetă același tip de mâncare acasă sau pot completa masa de seară cu ceea ce consideră necesar.



Ce se întâmplă dacă un copil manifestă simptome de boală la grădiniță?

În cazul în care copilul se îmbolnăvește (face febră, iî doare stomacul, etc.), educatoarea cere imediat sfatul medicului grădiniței și contactează telefonic părintele. Nici un medicament nu este administrat fără acordul prealabil al părinţilor. Dacă situația copilului este gravă, acesta este luat de la grădiniță și ținut acasă pe toata perioada convalescenței, în funcție de afecțiune. Această responsabilitate parentală este vitală pentru funcționarea normală a grădiniței.